Global Contact FAQ om corona-situationen

Verden begynder at åbne sig igen og rejserestriktionerne løftes i mange lande. Det betyder, at Global Contact modtager mange tilmeldinger og henvendelser fra jer, der er ivrige efter at rejse og gøre en forskel sammen med andre. Her har vi samlet nogle af de spørgsmål, vi hyppigst får fra jer om at rejse under Corona-pandemien.

Kan jeg godt rejse med jer under Corona-pandemien?
Ja, vores tilmelding er åben, og du kan komme af sted til lande hvor der er sikkert og åbent. Heldigvis er der stadig flere lande, man kan rejse til. Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger, og holder skarpt øje med Corona-situationen i de lande, vi sender folk til. Normalt sender vi ikke folk ud til destinationer som Udenrigministeriet kategoriserer som 'Rød zone'.

Er der nogen, der rejser med jer lige nu?
Ja, det er der, og der bliver flere og flere. På forsiden af vores hjemmeside kan du se hvor mange der rejser med os lige nu, og hvor mange der er tilmeldt og på vej ud i verden.

Får jeg pengene tilbage, hvis mit ophold bliver aflyst pga. Corona?
Vi har valgt at udvide vores afbestillingsbetingelser under Corona, så du med sindsro kan bestille et ophold med os. Du vil således få hele det indbetalte beløb retur, hvis Udenrigsministeriet 1 måned før afrejsetidspunktet ’fraråder al indrejse' (Rød zone) til din destination pga. Corona, eller hvis vi i øvrigt vurderer at der vil være en betydelig risiko forbundet med din rejse. Vi vil dog ofte kunne tilbyde dig at rykke til et andet land eller en senere afrejse i stedet for at blive hjemme.

Hvis I aflyser mit ophold, får jeg så også penge for flybillet og rejseforsikring tilbage?
Ja, hvis du har købt flybillet og forsikring gennem os, og Udenrigsministeriet fraråder al indrejse, så vil du få pengene tilbage. Hvis du har valgt at købe flybillet og rejseforsikring på egen hånd, skal du henvende dig til det selskab, du har købt det hos.

Hvad sker der, hvis landet eller regionen, jeg skal rejse til, indfører restriktioner for indrejse, så jeg ikke kan komme ind i landet?
Så dækker vores garanti også, og du får hele det indbetalte beløb retur.

Hvad hvis jeg selv bliver syg før afrejse og må aflyse?
Hvis du har købt forsikring gennem os, vil du få refunderet alle udgifter fratrukket 2500 kr. ved fremvisning af lægeerklæring. Hvis du har valgt selv at stå for afbuds- og rejseforsikring, dækker vi ikke udgifter for allerede indkøbte flybilletter. Vi opfordrer i øvrigt alle vores rejsende til at minimere socialt samvær så meget som muligt 7 dage inden afrejse for at undgå smitte.

Hvordan finder jeg ud af det, hvis smittetallet begynder at stige voldsomt i det land, som jeg vil rejse til? Eller det omvendte, at Corona ikke længere er et problem?
Når du er tilmeldt, vil du få direkte besked fra os. Vi holder løbende øje med udviklingen gennem danske myndigheder og vores lokale partnere. Du er selvfølgelig velkommen til selv at holde øje med udviklingen, men du vil under alle omstændigheder få en besked fra os, hvis din rejse bliver aflyst. Hvis vi omvendt godt kan bekræfte din rejse, får du besked fra os senest 2 måneder inden afrejse.

Hvad gør jeg, hvis smitten stiger mens jeg er afsted?
Så skal du følge de lokale myndigheders anbefalinger. Hvis du er på et ophold som frivillig eller praktikant, kan det være, at du må arbejde hjemmefra i en periode, eller der bliver en pause i dit arbejde. Du kan generelt være tryg ved, at vi kun sender dig af sted i første omgang, hvis forholdene er stabile. Vi vil selvfølgelig yde så meget støtte til dig som vi kan, både fra Danmark og gennem din lokale koordinator, hvis det arbejdsforholdene ændrer sig undervejs. Dit ophold vil, alt andet lige, kun blive afbrudt hvis Udenrigsministeriet anbefaler øjeblikkelig hjemrejse.

Skal jeg være vaccineret eller testes inden jeg rejser?
Vi stiller ikke krav om at du skal være færdigvaccineret, men det er en meget stor fordel, når du skal rejse. Vi forventer, at du bliver PCR-testet umiddelbart inden afrejse. Der kan være skrappere krav om test, vaccination eller immunitet fra myndighederne i det land du rejser til, vores lokale partnere, eller tog-/flyselskabet. Dem skal du selvfølgelig følge, og vi sørger for at du bliver grundigt informeret inden afrejse, om hvad der gælder for netop din rejse.

Kan jeg få behandling hvis jeg selv bliver smittet med Corona under rejsen?
Inden vi sender dig af sted, foretager vi en vurdering af om du vil kunne få tilstrækkelig behandling på destinationen i tilfælde af sygdom. Hvis der er betydelig risiko for overbelastning af sundhedssystemet, vil vi ikke sende dig af sted. Det er desuden et krav fra vores side, at du har en fuldt dækkende rejseforsikring. Hvis du ikke har købt din rejseforsikring gennem Global Contact, skal du oplyse hvilken forsikring du har valgt, så vi er sikre på at du er dækket både under normale vilkår og ved Corona, inkl. behandling, hospitalsindlæggelse og evt. sygeevakuering. Rejseforsikringen du kan få gennem os dækker dette. Du kan læse mere om den her

Jeg har tilmeldt mig, men er utryg ved at rejse under Corona. Får jeg pengene tilbage, hvis jeg melder afbud?
Vi følger udviklingen af pandemien tæt og forholder os til Udenrigsministeriets anbefalinger. Så længe de ikke fraråder al indrejse (Rød zone) til en bestemt destination, gælder vores almindelige afbudsregler. Dem kan du finde her.  

Hvilke restriktioner er der i landet hvor jeg skal hen? Skal jeg gå med mundbind?
Det afhænger helt af hvor du skal hen. Du vil blive informeret om det inden afrejse, som del af forberedelsen til dit ophold. Når du er ankommet, vil din lokale koordinator også informere dig, ligesom vi anbefaler at du altid selv holder dig godt orienteret gennem lokale myndigheder. Vi anbefaler også, at du under din rejse følger Sundhedsstyrelsens og WHOs råd om hygiejne, brug af mundbind og socialt samvær, ligesom du ville gøre herhjemme.

Kan jeg blive testet i det land, jeg skal rejse til?
Det er muligt at få en Corona-test i alle de lande, vi sender folk til. Hvert land har sine regler for hvem der bør testes og i hvilke tilfælde, og de regler følger vi. Hvis myndighederne anbefaler at du bør testes, kan din lokale koordinator hjælpe med at arrangere dette. Vær opmærksom på, at der i mange lande tages et gebyr for testen.

Vi henviser i øvrigt til vores rejsebetingelser, hvor du finder mere information om at rejse med Global Contact under Corona-pandemien.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål? Se vores almindelige FAQ for frivillige, højskoledeltagere, workcamps eller praktikanter. Eller skriv til os på globalcontact@ms.dk