Lommepenge

Når du skal planlægge dit ophold i udlandet, er det rart at vide, hvor mange lommepenge du skal planlægge at tage med. Vi har hørt en række tidligere rejsende om, hvor mange penge de har brugt under deres ophold, og hvad de har brugt dem på. Klik på den region eller det land, hvor du vil hen for at høre, hvor meget de har brugt af lommepenge.

Afrika

Kenya

Malthe Haulund // 23.000 kr. (8 uger)

Jeg brugte mellem 20.000 og 23.000 kroner. De gik til oplevelser som at bestige Mount Kenya, flyve i luftballon, en endagstur i en safari- og nationalpark, og ture til Nairobi og Zanzibar. Så røg der også lidt penge på netcafeer. Til sidst tænkte jeg over at spare, og kun bruge penge på det jeg rigtig gerne ville. Så længe du er hos din værtsfamilie, bruger du ikke rigtig penge. De sørger for alt til dig.

Laura Langberg // 23.000 kr. (8 uger)

Jeg brugte omkring 23.000 kroner på de tre måneder i Kenya. Pengene blev brugt på at bestige Mount Kenya (ca. 4.000 kr.), safari (ca. 2.600 kr.), skydive (ca. 2.500 kr.), en forlænget weekend på hotel (ca. 350 kr.) og en uges ferie med fly og hotel (ca. 600 kr.). Derudover brugte jeg penge på snacks, cafebesøg, restauranter, transport, shopping og byture.

Malene Wittendorf Johnsen (Bioanalytiker) // 6.000 kr. (6 uger)

I løbet af de 6 uger jeg var afsted brugte jeg omkring 6000 kr. i lommepenge. De gik til en safaritur, en tur til Mombasa efter endt praktik og generelt småting, så som gaver, tøj og souvenirer.

Tanzania

Isa Hartvig // 12.000 kr. (16 uger)

Jeg brugte omkring 12.000 kr. i lommepenge, men jeg købte også en computer, og vi rejste meget i weekenderne - alt var vildt billigt! Vi gav f.eks. 2 kr. for en ananas, og vi kunne få en to-retters menu med drikkevarer for under 20 kr.

Freja // 14.000 kr. ( uger)

Mine lommepenge løb op i 14.000 kr. Pengene gik til bjergbestigning i Kenya, safari i Arusha, omkring en uges overnatninger på hotel, souvenirs, restaurant, taletidskort, besøg på internetcafé, gaver og småting.

Stephanie Vaadstrup Jensen (Bioanalytiker) // 10.000 kr. (7 uger)

Jeg brugte omkring 10.000 kr. i lommepenge i løbet af de 7 uger, jeg var i Tanzania. Det var inklusivt alt under praktikken, samt 9 dages ferie til Zanzibar. Jeg brugte mine lommepenge på souvenirs, safari, diverse ture til Arusha, hotsprings og vandfald. Desuden brugte jeg lidt penge på at spise ude en gang i mellem og til et medlemskab til pool og fitness på et hotel

Ida Marie Herreborg (Lærer) // 28.000 kr. (12 uger)

Til hverdag havde jeg slet ikke brug for at bruge penge, men jeg lavede noget stort set alle weekender og brugte ca. 28.000 kr. i alt. Jeg brugte 12.000 kr. på min Kilimanjaro-tur, og omkring 6000 kr. på safari. Tanzania er det mest fantastiske land, jeg nogensinde har rejst i, og jeg kunne ikke have brugt 28.000 kroner bedre.

Uganda

Christina Skov Kirkelund (Sygeplejerske) // 11.000 kr. (6 uger)

Alt i alt brugte jeg ca. 11.000 kr. Jeg boede sammen med tre medstuderende hos en værtsfamilie. I weekenderne, samt den sidste uge af opholdet, rejste vi rundt i landet på egen hånd. Vi var bl.a. på en tre dages safaritur, en weekend i Jinja med aktiviteter som bl.a. bungy jump og fire dage ved Lake Bunyonyi. Desuden brugte jeg undervejs penge på offentlig transport, massage, souvenirs, ugandisk simkort + data og mad.

Zambia

Freja Holbæk // 8.000 kr. (16 uger)

Jeg brugte omkring 8.000 kroner i lommepenge. De gik til oplevelser som safari i Kenya, en forlænget weekendtur til Livingstone og Victoria Falls, og adskillige sæt traditionelt tøj syet af den lokale skrædder. Derudover tog jeg ugentligt til den nærmeste store by, Mongu, hvor der ofte blev brugt lidt penge på internetcaféer, restaurantbesøg og shopping. Generelt er alting, bortset fra importerede vestlige varer, meget billigt, så længe man er uden for de turistede områder. Jeg havde hjemmefra regnet med at skulle bruge mange flere penge, så det endte med, at jeg efter opholdet i Zambia havde overskud til at backpacke en måned i Uganda og Tanzania.

Asien

Cambodja

Julie Motzfeldt // 6.500 kr. (12 uger)

På de tre måneder i Cambodia brugte jeg cirka 6.500 kr., men jeg boede i hovedstaden Phnom Penh, så det var lettere at bruge penge, end det er tilfældet i de mindre byer.

Stine Lausten // 5.000 kr. (16 uger)

Jeg sparede en del, så jeg brugte kun omkring 5.000 kr. på alle ture, aktiviteter, hyggeting og en cykel, så jeg fik meget for pengene! Jeg sendte desuden julegaver hjem til hele min familie, og portoen var ret dyr.

Filippinerne

Signe // 20.000 kr. (12 uger)

Jeg brugte 20.000 kr., som inkluderede alt fra bungee-jump til weekendudflugter og en masse shopping. Jeg betalte også for ekstra aktiviteter til børnene som biografbilletter og materialer. Jeg fik rigtig mange oplevelser for mine penge, men det kan sagtens gøres billigere.

Mette Markussen (Sygeplejerske) // 6.000 kr. (6 uger)

Jeg brugte 6000 kr. på mad, husholdning og andet. Pengene blev brugt på at få ordnet negle, købe lidt tøj, købe souvenirs, god mad, ting til brug på hospitalet, besøge øer og andre turistattraktioner og ellers til at kunne slappe af ved en pool i nærheden af hvor vi boede.

Nepal

Kia Kofoed // 5.000 kr. (12 uger)

I alt brugte jeg 5.000 på de tre måneder, hvor jeg var på højskole og frivillig i Nepal. Jeg bungyjumpede eller paraglidede ikke, som så mange ellers gør. Min veninde gjorde det, og hendes forbrug løb op på 8.000 kroner. Jeg brugte i stedet penge på souvenirs, hotelophold og tøj. Jeg betalte måske en 50’er for et stykke tøj, hvis ikke endnu mindre. Maden er også super billig. En nudelret koster vel 2 kroner, og te får du nærmest gratis, fordi mange lokale er glade for at snakke.

Jumana Muhareb // 10.000 kr. (16 uger)

På de fire måneder brugte jeg sammenlagt 10.000 kroner i lommepenge, og det var uden at jeg sparede på noget. Vi tog på masser af weekendture, og jeg prøvede både bungyjump, riverrafting og at hoppe ned fra et vandfald, mens jeg var bundet fast i et reb. For bungyjumpen betalte jeg 300 kroner. Jeg synes generelt, at priserne var til at overkomme.

Julie Løkke Kristensen (Sygeplejerske) // 12.000 kr. (10 uger)

Jeg har brugt omkring 10.000-12.000 kr. i lommepenge udover hvad rejsen koster. Jeg har brugt pengene på forskellige ture rundt i Nepal, hvor vi blandt andet var på safari, ude og paraglide og riverrafte. Udover weekendture, har jeg brugt mine penge på restauranter og souvenirer. Alt er meget billigt i Nepal, så det er mest på turene, at man kan komme til at bruge mange penge.

Sri Lanka

Kamilla Ottesen // 10.000 kr. (12 uger)

Jeg brugte nok lidt flere penge en andre, fordi jeg efterfølgende rejste videre rundt i Asien. Som frivillig brugte jeg måske 10.000 kroner. Vi var så heldige, at vi havde forlænget weekend hver anden uge, så der tog vi på flere weekendture. Når vi var på tur, var det dejligt at få lidt vestligt mad, som kostede en 15-20 kroner.

Vietnam

Tim Karbo // 23.000 kr. (16 uger)

Jeg er ikke 100 procent sikker på beløbet, men det har nok været mellem 20.000 og 23.000 kroner. Vi fik morgenmad, frokost og aftensmad betalt, så pengene blev brugt på ture til Hanoi og Phu Quoc, træning i fitnesscentre og frugt, snacks og andet mad, vi købte, når vi var ude. Desuden gik en del af pengene til, at jeg efter opholdet tog to uger ekstra på egen hånd i Cambodja og Thailand.

Krestina Jepsson // 5.000 kr. (16 uger)

Jeg brugte lidt under 5.000 kroner på fire måneder. Jeg brugte hovedsageligt pengene på oplevelser som bungy jump, paragliding og andre ture. Jeg brugte også nogle penge på gaver til familie og venner, og så købte jeg selvfølgelig også nogle ting til mig selv. Ellers gik der lidt på taxaer og andre småting. Jeg sparede ikke rigtigt på noget.

Latinamerika

Ecuador

Emilie Overgaard // 10.000 kr. (12 uger)

Jeg brugte 5-10.000 kroner. Det tror jeg, var forholdsvis meget på tre måneder, men det kommer jo an på, hvor mange oplevelser man vil have med i rygsækken. Vi tog på flere weekendture, blandt andet til Quito og Banjos, hvor jeg både prøvede riverrafting og ziplining, som vel kostede 20-30 dollars pr. person. Et måltid mad kostede måske 10 dollars på turiststederne. Generelt er Ecuador lidt dyrt i forhold til fx Peru, men det hjælper på forbruget at have et lokalt netværk, da du så kan få alt billigere.

Rasmus Larsen // 23.000 kr. (12 uger)

Jeg endte med at bruge næsten 23.000 kroner i lommepenge. Den største post var en 2 ugers tur til Galapagos, der kostede mig cirka 15.000 i aktiviteter og overnatning. De resterende 8.000 er nok blevet brugt til lidt mad (og is) rundt omkring, men også ture i weekenderne. F.eks en tur til Puerto Lopez ved kysten i Ecuador eller en tur til Amazonas eller Baños. Desuden brugte vi cirka 1 dollar om dagen på transport frem og tilbage fra arbejdet på skolen, og nogle få gange blev vi også sendt ned til købmanden efter wc-papir eller en pose sukker.

El Salvador

Julie Bondo // 1.200 kr. (4 uger)

Jeg brugte omkring 1.200 kroner i lommepenge på højskolen, hvilket sagtens kan gøres billigere. Men vi var på flere weekendture, hvor vi havde eget hus. Vi kørte bl.a. til stranden, og så kørte vi rundt til forskellige små byer og besteg vulkanen Santa Ana. Derudover brugte jeg småpenge på hyggeting som små gaver, cafébesøg og hyggeaftener.

Bolivia

Emma // 10.000 kr. ( uger)

Jeg brugte omkring 10.000 kr., og jeg fik meget for pengene! Jeg gik til salsaundervisning to gange om ugen, og vi tog på længere ture til Amazonas, Torro Torro, La Paz-ørkenen samt Titicaca-søen. Den sidste uge brugte vi på at rejse rundt, hvor vi besøgte en kæmpe saltørken og Potosi, som er verdens højest beliggende by.

Anine Greve // 10.000 kr. (12 uger)

Jeg brugte 5-10.000 kr, som jeg hovedsageligt brugte på oplevelser og ture. Vi tog rundt til forskellige byer, ned til Bolivias saltørken, besøgte Machu Pichu, og overnattede på øen Isla del Sol. Jeg brugte nok mindre, end de andre jeg var afsted med. Man kunne f.eks også få spansk ndervisning, men det valgte jeg ikke at gøre. Til gengæld gik jeg til salsa 3 gange om ugen. Det kostede 300 kroner om måneden, så det var ret billigt

Guatemala

Amalie Vestergaard // 8.000 kr. (12 uger)

Jeg vil skyde på, at jeg brugte 8.000 kroner. Jeg havde egentlig forventet at bruge mere, men når vi bare undgik turistpropperne, så viste det sig at være rimeligt billigt dernede. Jeg brugte flest penge på ture ud i landet. En af de dyre ture var, da vi tog en natbus nordpå til Tikal. Vi tog også på en guidet endagstur til en vulkan. I forhold til mad var vi gode til at handle i supermarkedet og købe et lager af brød og peanutbutter. Priser i supermarkederne er omkring 60-70 procent billigere i forhold til danske priser. Man kunne også spise ude for en 20-30 kroner.

Colombia

Mia Mebus // 15.000 kr. (16 uger)

Jeg brugte omkring 15.000 kroner og syntes egentlig selv, at jeg fik rigtig meget for pengene. Vi havde en ugentlig fridag, hvor vi selv skulle stå for maden. Vi havde også rig mulighed for at tage lidt fri. Det udnyttede vi til at tage på to længere ture, hvor vi på den ene blandt andet tog dykkercertifikat. Ellers inviterede den organisation vi arbejdede hos os ind i mellem med på ture, hvor vi en af gangene så fodboldlandskamp. Desuden tog vi også nogle af børnene fra organisation med til Cartagena, hvor vi kørte rundt i bus, så en masse ting, spiste frokost og hyggede os sammen.

Peru

Rasmus Stenderup Stenderup // 15.000 kr. (12 uger)

I de tre måneder i Peru brugte jeg vel 15.000 kroner. De gik på diverse og specielt på en bustur i påskeferien, hvor vi tog fra kysten ind i junglen. Vi var væk en 5-6 dage og gav derfor en del for transport, overnatning og mad. Ellers har jeg købt lidt is, mad, drikke, og et museumsbesøg. Alt var en del billigere, end hvad man er vant til i Danmark. I Sydamerika er Peru nok et af de mere pricy lande, men hvis man bare køber lokalt, er det dog stadig billigt.

Laura Kaiser // 4.500 kr. (12 uger)

Mens jeg var i Trujillo i Peru brugte jeg omkring 45.00 kr. De blev bl.a. brugt på en weekendtur til Mancoraog og nogen dagsture. Jeg gik også i byen et par gange, men ikke så tit som mange andre. Så betalte jeg også lidt for transport og cafébesøg. Jeg valgte efterfølgende at rejse videre med en af pigerne fra højskolen, som skulle til Bolivia, og det røg der også en del penge på efterfølgende

Mellemøsten

Palæstina

Freja // 6.000 kr. (11 uger)

Jeg brugte omkring 6.000 kroner. De gik primært til mad, hostels og transport på flere forskellige weekendture, samt tøj og sanitetsting som rengøringsmidler og toiletpapir. Alting er ret billigt, så længe man holder sig til Vestbredden, så pengene rækker langt.

// 30.000 kr. (12 uger)

Jeg tror, at jeg brugte flere penge end den gennemsnitlige frivillige, men det skyldes at jeg prioriterede, at få så mange oplevelser som muligt. Derudover gik jeg i Fitnesscenter, som koster ca. 600 kr. om måneden, akrobatik og klatring et par gange om ugen. Desuden boede jeg i Ramallah, som er en af de dyreste byer. Mange af priserne på caféer fx, er det samme som de er i Danmark. Opholdet kan sagtens gøres billigere, men jeg ville ikke have været foruden nogle af mine oplevelser.

Mads Bro Lindhart // 11.000 kr. (12 uger)

Jeg tror, at jeg alt i alt har brugt 10.000-12.000 kr. Jeg brugte størstedelen på at rejse rund og lege turist. Vi brugte stort set hver weekend på at rejse ud til forskellige steder i Palæstina. Det er der det bliver dyrt, selvom transporten egentlig ikke er dyr, men så er der en masse attraktioner og steder, som koster penge at se. Især også hvis man har lyst til at rejse ind til Israel, hvor det så lige pludselig meget vestlige priser igen. Ellers så har vi brugt penge på mad – vi var rigtig gode til at spise ude ofte, fordi maden var så god. Så vi gik ikke rundt og sparede.

Europa

Grækenland

Lea Rasmussen // 4.000 kr. (12 uger)

Mit ophold på 3 måneder i Grækenland kostede mig omkring 4.000 kr. i lommepenge. Det gik primært på mad, caféer og en enkelt længere tur. Hvis man gerne vil tage nogle flere ture, så kan det selvfølgelig blive noget dyrere. Transporten er ikke super dyr, men når man er ude, så vil man selvfølgelig også nyde det og ikke spare på alt.

Emilia Stoltenborg Lagoni (Ernæring og sundhed) // 5.000 kr. (7 uger)

Jeg brugte ca. 5.000 kr. under mit ophold i Grækenland. Kost var ikke inklusive i opholdsprisen i Grækenland, og derfor brugte jeg primært mine penge på mad-indkøb, hvor jeg brugte omkring 9 euro pr indkøb til aftensmad. Derudover brugte jeg også penge på take-away, hvor man kan få en Gyros eller falafel til 2 euros. Et par enkelte gange spiste jeg ude på restaurant for ca. 7 euro, og besøgte nogle barer hvor man kan få en øl for 2 euros. Udover mad brugte jeg ca. 200 kr. om måneden på Wi-Fi.

Pernille Frandsen // 5.000 kr. (3 uger)

Jeg brugte omkring 4-5000 kr. på min rejse gennem Europa. Oftest blev pengene brugt på god mad og drikke i de forskellige lande og på togturene, men jeg købte også en del ting og sager til at tage med hjem. Der er stor forskel på prisen på mad gennem turen, nogle steder billigere end andre, men det nærmer sig ikke de danske priser nogen steder undervejs. Jeg vil tro, at man kan tage af sted med 2.000 kr. til alle tre uger, hvis man ikke er den store shopper.