Lommepenge - hvor meget skal du bruge som frivillig?

Når du skal planlægge dit ophold som frivillig i udlandet er det rart at vide hvor mange lommepenge du skal planlægge at tage med. Vi har hørt en række tidligere frivillige om hvor mange penge de har brugt under deres ophold som frivillig, og hvad de har brugt dem på.

Klik på den region eller det land, hvor du vil hen, for at høre hvor meget de frivillige har brugt af lommepenge.

Lommepenge i Afrika

Hvor mange lommepenge skal du bruge som frivillig i Afrika

Ghana

Lommepenge 2.000 kroner // Nina Bjerregaard

”Jeg brugte højest et par tusind kroner på de to måneder i Ghana. Jeg brugte flest penge på transport, turistattraktioner og hotelophold. Vi tog fx en bus til omkring 150 kroner ud til en working safari, som vi med overnatning betalte 450 kroner for. Vi boede i det nordlige Ghana, men de sidste to uger af opholdet tilbragte vi i det sydlige Ghana. Her besøgte vi Cape Coast, som var mere turistet og derfor også dyrere, men det var stadig ikke slemt i forhold til danske priser.”

Lommepenge 20.000 kroner // Clara Teichert

”Jeg brugte omkring 20.000 på lommepenge. At beløbet blev så højt skyldes også, at jeg forlængede mit ophold. Jeg tror sagtens, man kan rejse billigere. Jeg brugte fx mange penge på hoteller i weekenderne og spiste også meget på restaurant. Selvom det var billigt, løb det op i mange penge i sidste ende. Derudover brugte jeg penge på snacks og mange souvenirs.”

Kenya

Lommepenge 23.000 kroner // Malthe Haulund

”Jeg brugte mellem 20.000 og 23.000 kroner. De gik til oplevelser som at bestige Mount Kenya, flyve i luftballon, en endagstur i en safari- og nationalpark, og ture til Nairobi og Zanzibar. Så røg der også lidt penge på netcafeer. Til sidst tænkte jeg over at spare, og kun bruge penge på det jeg rigtig gerne ville. Så længe du er hos din værtsfamilie, bruger du ikke rigtig penge. De sørger for alt til dig.”

Lommepenge 23.000 kroner // Laura Langberg

”Jeg brugte omkring 23.000 kroner på de tre måneder i Kenya. Pengene blev brugt på at bestige Mount Kenya (ca 4000 kr), safari (ca 2600 kr), skydive (ca 2500 kr), en forlænget weekend på hotel (ca 350 kr) og en uges ferie med fly og hotel (ca 600 kr). Derudover brugte jeg penge på snacks, cafebesøg, restauranter, transport, shopping og byture.”

Malawi

Lommepenge 6.000 kroner // Marie Brink Lunau

”Jeg brugte omkring 6000 kroner på 2 måneder i Malawi. De store udgifter blev f.eks. brugt på at holde påskeferie ved Lake Malawi, hvor vi fik lækker mad og drinks. Derudover havde jeg to andre weekendudflugter, hvor der dertil også var udgifter til længere ture med transport. Generelt er det billigt at færdes i Malawi, hvor vi betalte 2,5 krone for at komme hjem fra arbejde med minibus. Hvis man savner vestlige produkter og vestlig mad (som jeg gjorde), så løber priserne lidt højere op, end hvis man spiser lokalt.”

Lommepenge 2.500 kroner // Thea Ulriksen

”Jeg vil skyde på, at jeg brugte omkring 2500 kroner under mit ophold i Malawi. Jeg gik en del på cafe under opholdet og tog hver dag bussen til og fra arbejde, men ellers gav den familie, jeg boede ved, mig også meget. Det var jul, mens jeg var afsted, og derfor købte jeg også en masse gaver til min familie hjemme i Danmark, ligesom jeg brugte penge på en del oplevelser i juleferien.”

Mozambique

Lommepenge 12.000 kroner // Zofia Sjeerm

”I de tre måneder, hvor jeg var frivillig og boede hos en familie i Maputo i Mozambique, brugte jeg omkring 12.000 kr. Pengene blev brugt på alt fra snacks i hverdagene, abonnement til træning, rejser til Swaziland og rundt omkring i Moz, festivalen Bushfire i Swaziland, transport og restaurantbesøg. Derudover rejste jeg rundt i Mozambique og Sydafrika i en måned efter mit ophold var slut, hvor jeg brugte omkring 15.000 kr. ekstra på både transport, hoteller/hostels, alt mad og leje af bil i Sydafrika.”

Lommepenge 8.000 kroner // Louise Hulegaard Mikkelsen

”Jeg brugte ca. 8.000 kroner i løbet af 3 måneder. Vi tog en tur til Togo, da vi havde sommerferie fra arbejdet, og der skulle vi jo selv betale for overnatning og mad. Selvom det ikke er særlig dyrt i Mozambique, kan udflugter stadig ændre lidt på budgettet. Vi tog også bussen til og fra arbejde hver dag, som nok var den eneste fast udgift, vi selv betalte for. Jeg kan ikke huske det præcise beløb, men det var ikke særlig meget. Hvor mange lommepenge, du i sidste ende bruger, er derfor meget individuelt og kommer an på hvor mange penge, du vælger at bruge på udflugter, mad, gaver og lignende.”

Tanzania

Lommepenge 12.000 kroner // Isa Hartvig

”Jeg brugte omkring 12.000 kr. i lommepenge, men jeg købte også en computer, og vi rejste meget i weekenderne - alt var vildt billigt! Vi gav fx to kr. for en ananas, og vi kunne få en to-retters menu med drikkevarer for under 20 kr.”

Lommepenge 14.000 kroner // Freja

”Mine lommepenge løb op i 14.000 kr. Pengene gik til bjergbestigning i Kenya, safari i Arusha, omkring en uges overnatninger på hotel, souvenirs, restaurant, taletidskort, besøg på internetcafé, gaver og småting.”

Togo

Lommepenge 7.000 kroner // Kira Askholm

”Jeg brugte cirka 7000 korner i løbet af mit ophold på højskole i Ghana og tre måneder som frivillig i Togo. Vi boede i Togos hovedstad og spiste ofte ude på restaurant. Beløbet inkluderede også to ture til Ghana, hvor vi boede på hotel og holdt lidt ferie, ligesom vi selv rejste rundt i Togo i cirka en uge. Desuden dækkede beløbet et projekt, vi lavede på skolen, hvor vi arbejdede.”

Zambia

Lommepenge 8.000 kroner // Freja Holbæk

”Jeg brugte omkring 8000 kroner i lommepenge. De gik til oplevelser som safari i Kenya, en forlænget weekendtur til Livingstone og Victoria Falls, og adskillige sæt traditionelt tøj syet af den lokale skrædder. Derudover tog jeg ugentligt til den nærmeste store by, Mongu, hvor der ofte blev brugt lidt penge på internetcaféer, restaurantbesøg og shopping. Generelt er alting, bortset fra importerede vestlige varer, meget billigt, så længe man er uden for de turistede områder. Jeg havde hjemmefra regnet med at skulle bruge mange flere penge, så det endte med, at jeg efter opholdet i Zambia havde overskud til at backpacke en måned i Uganda og Tanzania.”

Lommepenge i Asien

Hvor mange lommepenge skal du bruge som frivillig i Asien

Cambodja

Lommepenge 6.500 kroner // Julie Motzfeldt

”På de tre måneder i Cambodia brugte jeg cirka 6.500 kr., men jeg boede i hovedstaden Phnom Penh, så det var lettere at bruge penge, end det er tilfældet i de mindre byer.”

Lommepenge 5.000 kroner // Stine Lausten

”Jeg sparede en del, så jeg brugte kun omkring 5.000 kr. på alle ture, aktiviteter, hyggeting og en cykel, så jeg fik meget for pengene! Jeg sendte desuden julegaver hjem til hele min familie, og portoen var ret dyr.” – Stine, Cambodia

Filippinerne

Lommepenge 20.000 kroner // Signe

”Jeg brugte 20.000 kr., som inkluderede alt fra bungee-jump til weekendudflugter og en masse shopping. Jeg betalte også for ekstra aktiviteter til børnene som biografbilletter og materialer. Jeg fik rigtig mange oplevelser for mine penge, men det kan sagtens gøres billigere.”

Nepal

Lommepenge 5.000 kroner // Kia Kofoed

”I alt brugte jeg 5.000 på de tre måneder, hvor jeg var på højskole og frivillig i Nepal. Jeg bungyjumpede eller paraglidede ikke, som så mange ellers gør. Min veninde gjorde det, og hendes forbrug løb op på 8.000 kroner. Jeg brugte i stedet penge på souvenirs, hotelophold og tøj. Jeg betalte måske en 50’er for et stykke tøj, hvis ikke endnu mindre. Maden er også super billig. En nudelret koster vel 2 kroner, og te får du nærmest gratis, fordi de lokale bare er så glade for at snakke med dig.”

Lommepenge 10.000 kroner // Jumana Muhareb

”På de fire måneder brugte jeg sammenlagt 10.000 kroner i lommepenge, og det var uden at jeg sparede på noget. Vi tog på masser af weekendture, og jeg prøvede både bungyjump, riverrafting og at hoppe ned fra et vandfald, mens jeg var bundet fast i et reb. For bungyjumpen betalte jeg 300 kroner. Jeg synes generelt, at priserne var til at overkomme.”

Sri Lanka

Lommepenge 10.000 kroner // Kamilla Ottesen

”Jeg brugte nok lidt flere penge en andre, fordi jeg efterfølgende rejste videre rundt i Asien. Som frivillig brugte jeg måske 10.000 kroner. Vi var så heldige, at vi havde forlænget weekend hver anden uge, så der tog vi på flere weekendture. Når vi var på tur, var det dejligt at få lidt vestligt mad, som kostede en 15-20 kroner.”

Lommepenge 10.000 kroner // Sarah Randa

”Jeg brugte omkring 10.000 på de 3 måneder som frivillig på Sri Lanka og måneden på højskole i Myanmar. Jeg brugte lidt penge på materialer til projekter på det børnehjem, hvor jeg arbejdede. Pengene gik dog mest på oplevelser i weekenderne, når vi ikke var på vores bosted. Det vil sige transport, mad og de turistting, vi oplevede. På Sri Lanka besteg jeg blandt andet Sigiriya Rock, og tog til byen Ella, hvor vi besøgte en te fabrik og så en berømt togrute igennem flot natur.”

Thailand

Lommepenge 7.500 kroner // Josefine Mattich

”Jeg brugte omkring 7.500 kroner i lommepenge i Thailand, inklusiv en ekstra uge i Bangkok. En del af pengene blev brugt på mad og souvenirs, når vi var ude på ture. Prisen på mad varierede en del, men efter noget tid fandt vi de billige steder, hvor vi kunne spise for mellem 20 og 60 kroner. Jeg købte også en del tøj. Det blev primært brugt, når vi lavede fysisk arbejde, hvor det kunne blive beskidt.”

Vietnam

Lommepenge 23.000 kroner // Tim Karbo

”Jeg er ikke 100 procent sikker på beløbet, men det har nok været mellem 20.000 og 23.000 kroner. Vi fik morgenmad, frokost og aftensmad betalt, så pengene blev brugt på ture til Hanoi og Phu Quoc, træning i fitnesscentre og frugt, snacks og andet mad, vi købte, når vi var ude. Desuden gik en del af pengene, da jeg efter opholdet tog to uger ekstra på egen hånd i Cambodja og Thailand.”

Lommepenge 5.000 kroner // Krestina Jepsson

”Jeg brugte lidt under 5000 kroner på fire måneder. Jeg brugte hovedsageligt pengene på oplevelser som bungy jump, paragliding og andre ture. Jeg brugte også nogle penge på gaver til familie og venner, og så købte jeg selvfølgelig også nogle ting til mig selv. Ellers gik der lidt på taxaer og andre små ting. Jeg sparede ikke rigtigt på noget.”

Lommepenge i Mellemøsten

Hvor mange lommepenge skal du bruge som frivillig i Mellemøsten

Jordan

Lommepenge 5.000 kroner // Kim

”Jeg brugte kun 5.000 kr. Generelt kan man leve ret billigt, hvis man vil, og man får meget for pengene.”

Palæstina

Lommepenge 6.000 kroner // Freja Orloff Mortensen

”Jeg brugte omkring 6.000 kroner. De gik primært til mad, hostels og transport på flere forskellige weekendture samt tøj og sanitetsting som rengøringsmidler og toiletpapir. Alting er ret billigt, så længe man holder sig til Vestbredden, så pengene rækker langt.”

Lommepenge i Latinamerika

Hvor mange lommepenge skal du bruge som frivillig i Latinamerika

Bolivia

Lommepenge 10.000 kroner // Emma

”Jeg brugte omkring 10.000 kr., og jeg fik meget for pengene! Jeg gik til salsaundervisning to gange om ugen, og vi tog på længere ture til Amazonas, Torro Torro, La Paz-ørkenen samt Titicaca-søen. Den sidste uge brugte vi på at rejse rundt, hvor vi besøgte en kæmpe saltørken og Potosi, som er verdens højest beliggende by.”

Lommepenge 5-10.000 kroner // Anine Greve

”Jeg brugte mellem 5-10.000 kr, som jeg hovedsageligt brugte på oplevelser og ture. Vi tog rundt til forskellige byer, ned til Bolivias saltørken, besøgte Machu Pichu, og overnattede på øen Isla del Sol. Jeg brugte nok mindre, end de andre jeg var afsted med. Man kunne fx også få spansk undervisning, men det valgte jeg ikke at gøre. Til gengæld gik jeg til salsa 3 gange om ugen. Det kostede 300 kroner om måneden, så det var ret billigt.”

Colombia

Lommepenge 15.000 kroner // Mia Mebus

”Jeg brugte omkring 15.000 kroner og syntes egentlig selv, at jeg fik rigtig meget for pengene. Vi havde en ugentlig fridag, hvor vi selv skulle stå for maden. Vi havde også rig mulighed for at tage lidt fri. Det udnyttede vi til at tage på to længere ture, hvor vi på den ene blandt andet tog dykkercertifikat. Ellers inviterede den organisation vi arbejdede hos os ind i mellem med på ture, hvor vi en af gangene så fodboldlandskamp. Desuden tog vi også nogle af børnene fra organisation med til Cartagena, hvor vi kørte rundt i bus, så en masse ting, spiste frokost og hyggede os sammen.”

Ecuador

Lommepenge 10.000 kroner // Emilie Overgaard

”Jeg brugte 5-10.000 kroner. Det tror jeg, var forholdsvis meget på tre måneder, men det kommer jo an på, hvor mange oplevelser man vil have med i rygsækken. Vi tog på flere weekendture, blandt andet til Quito og Banjos, hvor jeg både prøvede riverrafting og ziplining, som vel kostede 20-30 dollars pr. person. Et måltid mad kostede måske 10 dollars på turiststederne. Generelt er Ecuador lidt dyrt i forhold til fx Peru, men det hjælper på forbruget at have et lokalt netværk, da du så kan få alt billigere.”

Lommepenge 23.000 kroner // Rasmus Larsen

”Jeg endte med at bruge næsten 23.000 kroner i lommepenge. Den største post var en 2 ugers tur til Galapagos, der kostede mig cirka 15.000 i aktiviteter og overnatning. De resterende 8000 er nok blevet brugt til lidt mad (og is) rundt omkring, men også ture i weekenderne. Fx en tur til Puerto Lopez ved kysten i Ecuador eller en tur til Amazonas eller Baños. Desuden brugte vi cirka en dollar om dagen på transport frem og tilbage fra arbejdet på skolen, og nogle få gange blev vi også sendt ned til købmanden efter wc-papir eller en pose sukker.”

Guatemala

Lommepenge 8.000 kroner // Amalie Vestergaard

”Jeg vil skyde på, at jeg brugte 8.000 kroner. Jeg havde egentlig forventet at bruge mere, men når vi bare undgik turistpropperne, så viste det sig at være rimeligt billigt dernede. Jeg brugte flest penge på ture ud i landet. En af de dyre ture var, da vi tog en natbus nordpå til Tikal. Vi tog også på en guidet endagstur til en vulkan. I forhold til mad var vi gode til at handle i supermarkedet og købe et lager af brød og peanutbutter. Priser i supermarkederne er omkring 60-70 procent billigere i forhold til danske priser. Man kunne også spise ude for en 20-30 kroner. ”

Peru

Lommepenge 15.000 kroner // Rasmus Stenderup

”I de tre måneder i Peru brugte jeg vel 15.000 kroner. De gik på diverse og specielt på en bustur i påskeferien, hvor vi tog fra kysten ind i junglen. Vi var væk en 5-6 dage og gav derfor en del for transport, overnatning og mad. Ellers har jeg købt lidt is, mad, drikke, og et museumsbesøg. Alt var en del billigere, end hvad man er vant til i Danmark. I Sydamerika er Peru nok et af de mere pricy lande, men hvis man bare køber lokalt, er det dog stadig billigt.”

Lommepenge 4.500 kroner // Laura Kaiser

”Mens jeg var i Trujillo i Peru brugte jeg omkring 4500 kr. De blev bl.a. brugt på en weekendtur til Mancoraog nogen dagsture. Jeg gik også i byen et par gange, men ikke så tit som mange andre. Så betalte jeg også lidt for transport og cafebesøg. Jeg valgte efterfølgende at rejse videre med en af pigerne fra højskolen, som skulle til Bolivia, og det røg der også en del penge på efterfølgende.”

Kontakt os

Om os
Kontakt

Følg med

Hold dig opdateret omkring nye frivilligprojekter, deadlines for ansøgning, studenterstillinger og meget mere.