Om os Kontakt os

Et kulturchok om dagen

  • Frivillig i Uganda - Sofie sammen med værtsmoren
  • Sofie underviser i engelsk på en lille folkeskole
  • Sofie bor og arbejder sammen med en anden frivillig

Toilet uden skyl 

Sofie rejste ud som volontør med MS, fordi hun på den måde kunne kombinere sit ønske om at arbejde frivilligt og samtidig opleve et anderledes land på tæt hold. Det har i høj grad været mødet med andre mennesker, der har gjort hendes ophold til en helt særlig oplevelse. Hun har lært en ny kultur at kende, hvilket har budt på både klamme og sjove oplevelser.

Efter en måned i Kenya på Global Platform rejser Sofie videre til Uganda. Her underviser hun på en skole og er indlogeret hos en lokal familie i den lille by Kalangala med under 10.000 indbyggere, som ligger på øen Bugala. Huset hun bor i, er efter lokal standard ret luksuriøst. Der er både toilet og køleskab. Der er bare nogle enkelte problemer. ”Vores toilet kan ikke skylle ud, så vi henter spande med regnvand. Vi bader også i regnvand. Det er lidt klamt, men jeg har faktisk vænnet mig helt til det”, fortæller Sofie. ”Køleskabet er også mest til pynt, for strømmen går tit, og lige nu er det min lampe med batterier, vi bruger som belysning ved spisebordet”.

Mzungu eller Namale 

I Kalangala har Sofie fået nye navne. Når hun møder folk på vejen, der gerne vil i snak med hende, råber de som regel mzungu efter hende. Det betyder hvid i store dele af syd, central og østafrika. For i en lille afrikansk by, hvor Sofie og hendes rejsekammerat er de eneste to hvide, skiller de sig ud. Og det gør folk nysgerrige.

”Når man møder folk, hilser de ved at spørge, hvordan det går. Og i modsætning til amerikanernes ’how are you doing’ så er de rent faktisk interesserede i at høre svaret”. Men tit kommer samtalen ikke meget længere. De færreste kan mere end nogle få engelske ord. Alligevel har Sofie oplevet, at mange taler videre til hende på det lokale sprog. Det er en del af den imødekommenhed, som hun er vild med.

”Stella som jeg bor hos er den mest fantastiske dame. Hun har givet mig det ugandiske navn Namale. På den måde ved folk på øen, at jeg er en del af Mama Stellas klan.”

Teacher Sofie

Faktisk har Sofie fået et tredje navn i Uganda. For når hun træder ind i klasselokalet til sine 75 elever i 5. klassen på Kibanga Primary School, så rejser alle eleverne sig og siger i kor ’Goodmorning Teacher Sofie’. Og der er generelt meget stor respekt for lærerne, forklarer Sofie.

”Når tavlen er ved at være fyldt af mine skriverier, står der altid en elev klar til at viske tavlen ren for mig. Hver klasse har også en ’class prefect’, altså en form for duks. Men hvor en dansk duks kun skal sætte stole op og viske tavlen ren, så har en ’class prefect’ mere karakter af en hjælpelærer. De skal sørge for, at der er ro i klassen og at eleverne laver deres ting. Det kan være et stort ansvar, for ofte underviser lærerne to klasser på samme tid, og når læreren ikke er til stede skal ’class prefect’ sørge for at eleverne får noget for hånden.”

En dag havde jeg hovedpine, og jeg forsøgte at ringe til en af lærerne for at fortælle, at jeg ikke kom på arbejde, men kom ikke igennem. Da jeg kom næste dag undskyldte jeg, men de kiggede bare forundret på mig og svarede, at de bare var gået ud fra, at jeg ikke kom, fordi det regnede.

Men det er ikke altid lige let for eleverne at lære noget. Standarden på en afrikansk skole er langt fra den danske folkeskole, som Sofie kender. ”I mine engelsktimer er der som regel 15 elever om at dele en lærebog”, fortæller hun.

African time Sofie laver frivilligt arbejde i Kalangala Uganda

Et af de største kulturchok har været at skulle tilpasse sig det hun kalder ’African time’. Og hun slår fast, at selv efter tre måneder i Afrika får hun flere kulturchok i løbet af en dag.

”En dag havde jeg hovedpine, og jeg forsøgte at ringe til en af lærerne for at fortælle, at jeg ikke kom på arbejde, men kom ikke igennem. Da jeg kom næste dag undskyldte jeg, men de kiggede bare forundret på mig og svarede, at de bare var gået ud fra, at jeg ikke kom, fordi det regnede. Som om det var en helt normal undskyldning. Og jeg har senere fundet ud af, at det er det. Når det regner her, går alt i stå.”

Et andet eksempel fra skolen er lærernes pause.
”I skemaet står der, at vi har pause fra 10.30-11.00. Men de fleste lærere holder pause til 11.20, selvom der sidder 75 børn og venter på dem. Da jeg spurgte til, hvornår undervisningen begyndte, fik jeg svaret, at den startede, når den enkelte lærer synes, han eller hun var færdig med sin pause.”

På trods af kulturforskelle og udfordringer har Sofie ikke fortrudt, at hun er taget af sted som volontør. ”Jeg får nogle helt andre oplevelser end, dem der backpacker. Jeg bor og lever som en ugander og kommer helt tæt på kulturen. Men man skal også have en stor tålmodighed og være omstillingsparat.”

  

Se også:

Maise og Liv blogger fra deres frivilligophold i Tanzania
Maise og Liv blogger fra Tanzania: Puha, tre måneder tilbage! Vi forstår vist ikke helt at halvdelen af tiden på vores placering allerede er gået, vi er jo lige kommet.
Om at fejre jul i Kenya - frivillig
Frederik fejrede i år jul i Kenya som volontør. Læs om hans oplevelser og indtryk i forbindelse med jul i et land, der på mange måder er meget anderledes end Danmark.
Stines ophold som frivillig i Malawi
Jeg er for nylig hjemvendt fra et to måneders volontørophold for Mellemfolkeligt Samvirke i Masindi i Uganda. Jeg har mødt forskellige ugandiske unge, hvis personlige fortællinger har gjort et stort indtryk på mig.

Kontakt os


Telefon: 77310022
Email: globalcontact@ms.dk
Nødtelefon: (+45) 2989 7731

Mellemfolkeligt Samvirke
Fælledvej 12 
2200 København N

Privatlivspolitik

 

Få mere information


Kom til infomøde
Om os
Kontakt
Instagram
Facebook

 

 

 

Følg med

Hold dig opdateret omkring nye frivilligprojekter, deadlines for ansøgning, studenterstillinger og meget mere.